شرایط نگهداری عسل طبیعی

اگر شما می‌خواهید کلیه خواص مفید عسل طبیعی محفوظ بماند مهم است که تمامی توصیه‌های لازم برای شرایط ذخیره سازی را رعایت کنید. توصیه شده است که عسل را در ظروف ساخته شده از شیشه‌ی تیره‌ رنگ، سرامیک، چینی، چوب خشک (یه غیر از چوب بلوط یا کاج)  و ظروف استیل نگهداری کنند. ظروف از جنس روی، مس، سرب و آلیاژهای آنها و همچنین ظروف آهنی برای نگهداری عسل طبیعی مناسب نیستند.

اسیدهای آلی و قندها ممکن است با فلزات واکنش نشان بدهند و مواد سمی تولید کنند. لازم است که درب ظروف حاوی عسل را محکم ببندیم تا از تبخیر آب و مواد معطر آن و همچنین از ورود بوهای خارجی و آب موجود در هوا به داخل ظروف جلوگیری شود. عسل طبیعی باید در مکان خشک نگهداری و از نور مستقیم خوشید محافظت شود. این ماده را نباید در کنار مواد سمی، فرار و یا فرآورده‌هایی که ممکن است گرد شود نگهداری کرد. اگر عسل را در جای گرم نگهداری کنیم رنگ عسل تیره می‌شود و اگر آن را در محل سرد نگه داریم غلیظ و سفت می‌شود. دمای مناسب برای نگهداری بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت بین ۵۸ تا ۶۶ درصد است.

برای مصرف عسل نیز از قاشقی تمیز استفاده کنید که عاری از هر گونه رطوبت یا چربی باشد، این نکته را هم به خاطر بسپارید که ورود آب به عسل منجر به تخمیر عسل می‌شود.

نکات مهم نگهداری عسل طبیعی در منازل

در صورتیکه عسل بعد از مدتی شکرک زد طبیعی است زیرا عسل طبیعی و خالص شکرک می‌زند. آنزیم دیاستاز و قند (گلوکز) بالای موجود درعسل از عوامل مهم در عمل شکرک زدن است.

تولیدکنندگان عسل به دلیل اینکه مصرف کننده‌ها عسل مایع و شفاف را می‌پسندند، بعد از استخراج آن و عمل فیلتر کردن، عسل را تقریباً ۳۰ دقیقه در دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند یا به عبارت دیگر پاستوریزه می‌کنند تا عسلی شفاف و روان به دست آورند.